1. szakasz – Ötletelés
Nagyon szeretek ötleteket és megoldási lehetőségeket gyűjteni. Nekem az vált be, hogy mindent, ami csak eszembe jut felírok egy füzetbe, amit időnként átlapozok és kiválasztom belőle azt, aminek úgy érzem elérkezett az ideje – vagyis rendelkezésre áll a szükséges erőforrás, kapcsolati tőke, idő és energia a megvalósításra, üzletileg jó lehetőségnek ígérkezik és ami nagyon fontos, van is kedvem foglalkozni vele.
Az ötletek kidolgozása során érdemes végiggondolni, hogy…
- Kinek, milyen problémájára nyújt megoldást terméked/szolgáltatásod?
- Mi szükséges a megvalósításhoz?
- Te milyen lehetőségeket látsz benne?
- Hogy lehetne kihozni belőle a legtöbbet?
- Miért éri meg MOST foglalkozni vele? Mikor lenne érdemes foglalkozni vele?
- Mennyi a fejlesztési költség? mennyi pénzt kell beletenni?
2. szakasz – Előzetes igényfelmérés
Az ötlet pontosítása után a következő és talán a legfontosabb lépés az előzetes igényfelmérés. Csak abba a termékbe, szolgáltatásba érdemes időt és energiát fektetni, amire van fogyasztói igény. Vedd fel a kapcsolatot a potenciális vásárlókkal és kérdezd meg mire van szükségük, mivel tudnád megkönnyíteni az életület.
Ebben a szakaszban érdemes internetes kulcsszó kutatás végezni, megkérdezni egy-egy potenciális vásárlót mit gondol a lehetőségről, illetve a célközönség szereplőit is magába foglaló fórumok információi alapján felmérni, valós problémáról van-e szó, valóban érdekli-e az embereket a terméked/szolgáltatásod által biztosított megoldás.
Az előzetes igényfelmérés során érdemes megvizsgálni, hogy…
- Mit szólnak a termékhez/szolgáltatáshoz?
- Hogy tetszene nekik még jobban?
- Mik azok a szempontok, ami alapján a potenciális vásárlók kiválasztják a terméket?
- Szükség van-e rá, vagyis van-e fogyasztói igény?
- Hajlandóak-e érte fizetni a potenciális vevők?
- Fizetőképesek-e a potenciális vevők, vagyis van-e elég pénzük, hogy megvegyék?
3. szakasz – Részletes piacelemzés
Ha az előzetes igényfelmérés alapján érdemes tovább foglalkozni a termék vagy szolgáltatás fejlesztéssel, jöhet a részletes piacelemzés. A részletes piacelemzéshez készíthetsz kérdőíveket, felteheted kérdéseidet a potenciális vásárlókat tartalmazó fórumokon és közösségi csoportokban, készíthetsz mélyinterjút egy-egy potenciális vásárlóval. A cél, hogy minél több visszajelzést kapj a termék vagy szolgáltatás ötleteddel kapcsolatban.
A részletes piacelemzés célja, hogy felmérd…
- Mik a fogyasztói igények?
- Van-e a termékedre szükség a piacon? Hiánycikk a piacon?
- Hajlandóak-e érte fizetni a vásárlók és ha igen, mennyit?
- Milyen hasonló megoldások elérhetők a piacon?
- Kik és milyen megoldásokat nyújtanak ebben a szektorban?
A részletes piacelemzés eredményeit érdemes átbeszélni minél több emberrel, több szem többet lát elven és átbeszélni a tanulságokat és visszajelzéseket. Nem egyszerű tárgyilagosan dönteni, mindannyian elfogultak vagyunk kicsit saját ötletünkkel szemben, de az üzleti döntéseket érdemes hideg fejjel, a tényeket mérlegelve meghozni.
A visszajelzések kiértékelését követően javasolt pontosítani, meghatározni a célpiacot, az elosztási csatornákat, a termék árát, az értékesítési lehetőségeket.
4. szakasz – Termékfejlesztés
Ha a részletes piacelemzés pozitív eredménnyel zárult és érdemes elkezdeni a termékfejlesztést. Először érdemes áttekinteni a potenciális fogyasztók visszajelzéseit és annak tanulságai alapján kialakítani a termék vagy szolgáltatás sajátosságait.
Termékfejlesztés során többek között ezekre érdemes figyelni:
- Mik a termék tulajdonságok?
- Milyen terméktulajdonságok alapján választ a vásárló? (pl. olcsóbbat választja, prémium minőségűt választja, környezettudatos megoldást választ szívesebben)
- Milyen fizikai tulajdonságokkal rendelkezik a termék?
- Mik a termék előnyök?
- Hogy lehet pozícionálni a terméket?
A termékfejlesztés elején érdemes pontos költségkalkulációt készíteni, felmérni, hogy a piaci ár és a termék előállításához kapcsolódó összes költség közötti árrés elegendő-e.
Az eladási árat két szempontból fontos:
- Fedezet vizsgálat – fedezi-e az összes kapcsolódó fix és változó költséget,
- Nyereségesség vizsgálat – nézd meg mennyi lesz az árrés az egyes termékeken, mekkora nyereségre számíthatsz
- Megtérülés vizsgálat – gondold végig a folyamatot, hogy megéri-e belevágni
Klasszik vállalkozói hiba, hogy…
- a termék/szolgáltatás sajátosságokat nem a fogyasztói igények alapján határozzák meg, hanem saját preferenciák alapján
- nem reális az értékesítési ár
- túl magas ár – nem hajlandó érte ennyit fizetni a fogyasztó
- túl alacsony ár – veszteséges vagy épp nullszaldó lesz a termék értékesítés
- későn kezdenek el a pénzügyekre figyelni, amikor kiderül, hogy mennyiért lehet eladni a terméket, már rengeteg pénzt befektettek a projektbe, így akár veszteségesen is érdemes értékesíteni a készéletet, a veszteségek csökkentése érdekében (ha időben kiderül más terméket vagy szolgáltatást készíthetett volna a cég, amivel megéri foglalkozni)
Tervezz előre és számold ki, mibe érdemes belevágni! Olyan terméket/szolgáltatást készíts, amit nyereségesen lehet értékesíteni és a visszaforgatott nyereségből fejleszd tovább a céget!
5. szakasz – Tesztelés és hitelesítés
A terméket/szolgáltatást mindenképp teszteld a piacon már a fejlesztési szakaszban is, hogy mihamarabb megkapd a fogyasztók visszajelzését, mit szeretnek benne, mit értékelnének jobban. A visszajelzések alapján érdemes finomítani a sajátosságokon, és ez alapján tudsz majd értékesítési stratégiát is készíteni. Így valóban piacképes terméket/szolgáltatást tudsz létrehozni, ami épp olyan, amire ügyfeleidnek szüksége van.
A tesztelésben és hitelesítésben hasznos eszköz lehet a termékbemutató, ingyenes próba lehetőség biztosítása. Például, ha kézműves pékséget nyitsz, érdemes a termékpaletta próbasütéseit kóstoltatni a környékbeliekkel, és felmérni adott területen milyen terméket preferálnak az ügyfelek, mely terméket szeretik a legjobban. Erre jó példa, ha a nyitási akció keretében
A termékfejlesztésnek, tesztelésnek és eredmények beépítésének nem csak a nyitáshoz kapcsolódóan van fontos szerepe, működő vállalkozások esetén is érdemes időnként felmérni, hogy az egyes fejlesztéseket, hogy értékelik a vásárlók.
A termékfejlesztést követi a piaci bevezetés, ami a termékfejlesztés 5 szakaszát követően, könnyebb és gördülékenyebb lesz.