Hasznos anyagok kitöltéshez

3. fejezet

Termékfejlesztés

Miután átgondoltad, mit és hogyan szeretnél elérni, jöhet a megvalósítás első lépése, a termékfejlesztés.

Sokaktól hallom, hogy felesleges a termék vagy szolgáltatás kialakításán hosszasan gondolkodni, azt „csak” csinálni kell. Ez valóban egy lehetőség, DE ha nem építed fel tudatosan a termékfejlesztés folyamatát is, érhetnek kevésbé kellemes meglepetések, váratlan költségek és negatív fogyasztói visszajelzések is, ha egyáltalán olyan terméket vagy szolgáltatást sikerült összerakni, amiért hajlandóak fizetni.

Azt javaslom, mielőtt fejest ugranál a megoldásba, lépj hátra egy kicsit és koncepcionálisan vizsgáld meg mit és hogyan érdemes csinálni. Ebben az áttekintésben szeretnék Neked segíteni a termékfejlesztési folyamat felvázolásában, hogy át tudd gondolni milyen szempontokat érdemes figyelembe venni egy termék vagy szolgáltatás kialakítása során.

1. szakasz – Ötletelés

Nagyon szeretek ötleteket és megoldási lehetőségeket gyűjteni. Nekem az vált be, hogy mindent, ami csak eszembe jut felírok egy füzetbe, amit időnként átlapozok és kiválasztom belőle azt, aminek úgy érzem elérkezett az ideje – vagyis rendelkezésre áll a szükséges erőforrás, kapcsolati tőke, idő és energia a megvalósításra, üzletileg jó lehetőségnek ígérkezik és ami nagyon fontos, van is kedvem foglalkozni vele.

Az ötletek kidolgozása során érdemes végiggondolni, hogy…

  • Kinek, milyen problémájára nyújt megoldást terméked/szolgáltatásod?
  • Mi szükséges a megvalósításhoz?
  • Te milyen lehetőségeket látsz benne?
  • Hogy lehetne kihozni belőle a legtöbbet?
  • Miért éri meg MOST foglalkozni vele? Mikor lenne érdemes foglalkozni vele?
  • Mennyi a fejlesztési költség? mennyi pénzt kell beletenni?

 

 

2. szakasz – Előzetes igényfelmérés

Az ötlet pontosítása után a következő és talán a legfontosabb lépés az előzetes igényfelmérés. Csak abba a termékbe, szolgáltatásba érdemes időt és energiát fektetni, amire van fogyasztói igény. Vedd fel a kapcsolatot a potenciális vásárlókkal és kérdezd meg mire van szükségük, mivel tudnád megkönnyíteni az életület.

Ebben a szakaszban érdemes internetes kulcsszó kutatás végezni, megkérdezni egy-egy potenciális vásárlót mit gondol a lehetőségről, illetve a célközönség szereplőit is magába foglaló fórumok információi alapján felmérni, valós problémáról van-e szó, valóban érdekli-e az embereket a terméked/szolgáltatásod által biztosított megoldás.

Az előzetes igényfelmérés során érdemes megvizsgálni, hogy…

  • Mit szólnak a termékhez/szolgáltatáshoz?
  • Hogy tetszene nekik még jobban?
  • Mik azok a szempontok, ami alapján a potenciális vásárlók kiválasztják a terméket?
  • Szükség van-e rá, vagyis van-e fogyasztói igény?
  • Hajlandóak-e érte fizetni a potenciális vevők?
  • Fizetőképesek-e a potenciális vevők, vagyis van-e elég pénzük, hogy megvegyék?

 

3. szakasz – Részletes piacelemzés

Ha az előzetes igényfelmérés alapján érdemes tovább foglalkozni a termék vagy szolgáltatás fejlesztéssel, jöhet a részletes piacelemzés. A részletes piacelemzéshez készíthetsz kérdőíveket, felteheted kérdéseidet a potenciális vásárlókat tartalmazó fórumokon és közösségi csoportokban, készíthetsz mélyinterjút egy-egy potenciális vásárlóval.  A cél, hogy minél több visszajelzést kapj a termék vagy szolgáltatás ötleteddel kapcsolatban.

A részletes piacelemzés célja, hogy felmérd…

  • Mik a fogyasztói igények?
  • Van-e a termékedre szükség a piacon? Hiánycikk a piacon?
  • Hajlandóak-e érte fizetni a vásárlók és ha igen, mennyit?
  • Milyen hasonló megoldások elérhetők a piacon?
  • Kik és milyen megoldásokat nyújtanak ebben a szektorban?

A részletes piacelemzés eredményeit érdemes átbeszélni minél több emberrel, több szem többet lát elven és átbeszélni a tanulságokat és visszajelzéseket. Nem egyszerű tárgyilagosan dönteni, mindannyian elfogultak vagyunk kicsit saját ötletünkkel szemben, de az üzleti döntéseket érdemes hideg fejjel, a tényeket mérlegelve meghozni.

A visszajelzések kiértékelését követően javasolt pontosítani, meghatározni a célpiacot, az elosztási csatornákat, a termék árát, az értékesítési lehetőségeket.

 

4. szakasz – Termékfejlesztés

Ha a részletes piacelemzés pozitív eredménnyel zárult és érdemes elkezdeni a termékfejlesztést. Először érdemes áttekinteni a potenciális fogyasztók visszajelzéseit és annak tanulságai alapján kialakítani a termék vagy szolgáltatás sajátosságait.

Termékfejlesztés során többek között ezekre érdemes figyelni:

  • Mik a termék tulajdonságok?
  • Milyen terméktulajdonságok alapján választ a vásárló? (pl. olcsóbbat választja, prémium minőségűt választja, környezettudatos megoldást választ szívesebben)
  • Milyen fizikai tulajdonságokkal rendelkezik a termék?
  • Mik a termék előnyök?
  • Hogy lehet pozícionálni a terméket?

A termékfejlesztés elején érdemes pontos költségkalkulációt készíteni, felmérni, hogy a piaci ár és a termék előállításához kapcsolódó összes költség közötti árrés elegendő-e.

Az eladási árat két szempontból fontos:

  1. Fedezet vizsgálat – fedezi-e az összes kapcsolódó fix és változó költséget,
  2. Nyereségesség vizsgálat – nézd meg mennyi lesz az árrés az egyes termékeken, mekkora nyereségre számíthatsz
  3. Megtérülés vizsgálat – gondold végig a folyamatot, hogy megéri-e belevágni

Klasszik vállalkozói hiba, hogy…

  1. a termék/szolgáltatás sajátosságokat nem a fogyasztói igények alapján határozzák meg, hanem saját preferenciák alapján
  2. nem reális az értékesítési ár
    1. túl magas ár – nem hajlandó érte ennyit fizetni a fogyasztó
    2. túl alacsony ár – veszteséges vagy épp nullszaldó lesz a termék értékesítés
  • későn kezdenek el a pénzügyekre figyelni, amikor kiderül, hogy mennyiért lehet eladni a terméket, már rengeteg pénzt befektettek a projektbe, így akár veszteségesen is érdemes értékesíteni a készéletet, a veszteségek csökkentése érdekében (ha időben kiderül más terméket vagy szolgáltatást készíthetett volna a cég, amivel megéri foglalkozni)

Tervezz előre és számold ki, mibe érdemes belevágni! Olyan terméket/szolgáltatást készíts, amit nyereségesen lehet értékesíteni és a visszaforgatott nyereségből fejleszd tovább a céget!

 

5. szakasz – Tesztelés és hitelesítés

A terméket/szolgáltatást mindenképp teszteld a piacon már a fejlesztési szakaszban is, hogy mihamarabb megkapd a fogyasztók visszajelzését, mit szeretnek benne, mit értékelnének jobban. A visszajelzések alapján érdemes finomítani a sajátosságokon, és ez alapján tudsz majd értékesítési stratégiát is készíteni. Így valóban piacképes terméket/szolgáltatást tudsz létrehozni, ami épp olyan, amire ügyfeleidnek szüksége van.

A tesztelésben és hitelesítésben hasznos eszköz lehet a termékbemutató, ingyenes próba lehetőség biztosítása. Például, ha kézműves pékséget nyitsz, érdemes a termékpaletta próbasütéseit kóstoltatni a környékbeliekkel, és felmérni adott területen milyen terméket preferálnak az ügyfelek, mely terméket szeretik a legjobban. Erre jó példa, ha a nyitási akció keretében  

A termékfejlesztésnek, tesztelésnek és eredmények beépítésének nem csak a nyitáshoz kapcsolódóan van fontos szerepe, működő vállalkozások esetén is érdemes időnként felmérni, hogy az egyes fejlesztéseket, hogy értékelik a vásárlók.

A termékfejlesztést követi a piaci bevezetés, ami a termékfejlesztés 5 szakaszát követően, könnyebb és gördülékenyebb lesz.

Ha bármilyen kérdésed van a tervező használatával kapcsolatban, csatlakozz a WMI Business – Tudatos üzletfejlesztők közösségéhez, itt rendszeresen tartunk MasterMind eseményeket, ahol az esemény végén fel tudod tenni kérdéseidet, megoszthatod velünk ötleteidet és tapasztalataidat.

Szeretném megosztani veletek a kis táblázat sémámat, amibe mi csapat szinten tervezünk, hogy össze tudjuk hangolni minek mikorra kell megérkeznie. Mondanom sem kell, hogy ez a kis tábla folyamatosan fejlődik, minden hónap elején átbeszéljük mi a terv, de hónap záráskor néha mi is meglepjük magunkat. Érdemes nem csak a tervezésre koncentrálni, hanem a kiértékelésre is, mert sokkal több dolgot intézünk el és szervezünk meg, mint gondolnánk. Megkönnyebbül az ember, ha nem csak azt figyeli mi van még hátra, hanem az elért sikereket, megoldott feladatokat is értékeli.

Hasznos eszközök a megvalósításhoz:

Ha követed a WMI Business platformokon, biztosan észrevetted, hogy több hasznos eszköz és applikáció segíti a csapat munkáját, melyeket szeretnénk megosztani Veled is. Érdemes kipróbálni több eszközt is, mindenkinek más áll kézre és más felel meg a céljainak. Mi ezeket az eszközöket használjuk és ajánljuk Neked jó szívvel:

 

FOLYAMAT SZERVEZÉS

Trello

Nagyon szeretem a Trello-t, a csapatban a feladatokat, határidőket könnyű számontartani és nyomon követni benne. Mi ToDoList-et, projekt tervet és ötlet dobozt vezetünk benne, de rengeteg hasznos funkciója van már az ingyenes verziónak is. Így nem kell hívogassam a webest, a grafikust vagy bárkit, aki segít terveink megvalósításában, elég megnéznem a Trello-ben éppen hol tart a folyamat.

 

KREATÍVOK ELKÉSZÍTÉSE

Canva

Rengeteg sablon, hasznos eszköz, stock fotó, grafika és kész kreatív közül választhatsz. Ezzel szoktunk postot, story-t, kreatívokat, prezentációt és szépen formázott dokumentumokat szerkeszteni, ha nem akarjuk a grafikus segítségét kérni. Rengeteg lehetőség, inspiráló formátum és látványos séma közül választhatsz! Nagyon szuper eszköz, imádok vele alkotni ☺

 

FEED TERVEZÉS

Unum

Ez egy szuper fotó- és videotartalom-tervező alkalmazás. Segítségével meg tudod nézni, hogy fog kinézni az Insta feed-ed, milyen sorrendben érdemes feltölteni a képeket, hogy összességében jól nézzen ki.

Preview

Ezt szintén alkalmas feed tervezésre is, de mi poszt időzítésre szoktuk használni. A Preview applikációban előnézetben próbálgathatod legújabb posztjaidat, elrendezésüket szabadon változtathatod. Ha megszületett a helyes sorrend, be is tudod időzíteni a posztokat. Nekünk a puzzle feed miatt ez különösen nagy segítség, de mindenkinek jó szívvel ajánlom.

Pikrea feed terv

Mi vettünk annak idején egy feed tervet és azt szabtuk át a saját stílusunkra, hogy egységes és szép legyen a @wmi_learning Insta feed-je. Nektek hogy tetszik? Mi nagyon szeretjük ezt a megoldást, mert így egységes és letisztult lett a feed. Arra érdemes figyelni, hogy az átlógó kép részletek és alakzatok ne lógjanak be nagyon a külön-külön postok-nál, mert az zavaró lehet. A megvásárolt template-et Canvában szabadon tudod szerkeszteni és személyre szabni.

 

POSZTOK IDŐZÍTÉSE

Later

Nagyon egyszerű és felhasználóbarát időzítésre használható applikáció a Later, ezt is használtuk egy ideig. Könnyű használni, Facebook és Insta postokat is tudsz időzíteni vele.

Creator Studio

Facebook létrehozta a Creator Studiot az oldalakon, itt picit bonyolultabb a tartalmak előnézetét megnyitni, de a felületen belül megoldható az Instagram posztok időzítése is. Rengeteg hasznos funkciója van, érdemes felfedezni és játszani a lehetőségekkel.

 

FOTÓSZERKESZTÉS

Adobe Photoshop Lightroom

Nagyon egyszerűen használható és rengeteget dob a képeken. Lehet kész „Preset”-eket is vásárolni, de természetesen készíteni is, amik segítségével egységes lesz a képeid hangulata. A kép színei külön-külön állíthatók, így könnyebb egységesíteni a különböző helyszíneken, különböző fényviszonyok között készült képeket is.

Snapseed

A Snapseed egy képszerkesztő alkalmazás, amit könnyű használni, mégis rengeteg hasznos dolgot tudsz vele csinálni. Segítségével már takarítottunk utólag a képeken, eltüntettük a képről, ami nem kellett rá (pl. bicikliző bácsit a háttérből), de módosíthatsz a stíluson és garázdálkodhatsz a fénybeállításokkal is. Érdemes kicsit játszani vele és felfedezni, mi mindent tudsz varázsolni vele.

 

Remélem hasznosak lesznek a tippjeink és kipróbálsz több eszközt is, ami megkönnyíti a Business Compass-ben megtervezett folyamatok megvalósítását! Sok sikert hozzá!

Összes fejezet

1. fejezet

Cél, jövőkép

2. fejezet

Stratégia

3. fejezet

Termékek és szolgáltatások

4. fejezet

Célközönségem

5. fejezet

A márkád és amit képvisel

6. fejezet

Értékesítés és Marketingstratégia

7. fejezet

Tervezés, szervezés és cselekvés

DR. SIMON STELLA

Jogi alapok vállalkozóknak